Guide: Sporing på hændelser og konverteringer i Analytics via Google Tag Manager

Ved du hvilke kanaler der fungerer for dig? Uanset om det er SEO (søgemaskineoptimering), AdWords (PPC), Sociale medier eller affiliate, er det vigtigeste sporing på hændelser. Som search bureau, er sporingen altid vigtigt og derfor opsætter vi altid sporing, ved projektopstarter.

Det er en ofte overset mulighed, for ikke e-handelsvirksomheder. Nogle kanaler vil typisk fungere bedre end andre, inden for nogle brancher, og her er konverteringssporing den vigtigeste hjælper i beslutningsprocessen. 

Før du fortsætter læsningen, skal du have en Google Analytics konto og opsat Google Tag Manager på din hjemmeside.

Der kan i bund og grund spores på alt, hvad en bruger foretager sig på din hjemmeside. Blandt de mest gænge, og dem jeg vil dække i dette indlæg er klik på telefonnumre- og mailadresser, samt indsendelse af kontaktformularer. 

Kom i gang

Opret en Google Tag Manager konto. Hvis du allerede har en Google Analytics konto, kan du gå til tagmanager.google.com 

Her følger du den simple trin for trin vejledning. Vælg web og indtast din hjemmesideadresse.

Når du kommer ind, er det første du får vist dashboardet. 

Her skal du klikke på Variabler.

  1. Klik på Konfigurer
  2. Sæt flueben ud for alle punkter i:
    1. Klik
    2. Formularer

Derefter skal du ind i Triggers (findes i menuen, lige over variabler)

Triggers er her vi skal opsætte, de hændelser der skal spores på. Uanset hvilken type af hændelser, så er det her det sker. 

Klik på telefonnummer – Sporing

Det er en fordel hvis du har lavet alle dine telefonnumre om til links inden du fortsætter. Rediger alle dine numre og lav dem til links, f.eks. tel:+4512345678

  1. Klik på Ny
  2. Tryk på Triggerkonfiguration
  3. Vælg/tryk på Klik -> Alle elementer
     
  4. Derefter skal du i rullefeltet til venstre vælge click url
  5. I feltet i midten vælger du indeholder
  6. I højre felt indtaster du tel:
  7. Navngiv og gem trigger (Klik på telefonnummer)

Klik på mailadresser – Sporing

Fremgangsmåden er den samme som med telefonnumre. Her er det også en fordel hvis du har lavet dine mailadresser til links!

  1. Klik på Ny
  2. Tryk på Triggerkonfiguration
  3. Vælg/tryk på Klik -> Alle elementer 
  4. Derefter skal du i rullefeltet til venstre vælge click url
  5. I feltet i midten vælger du indeholder
  6. I højre felt indtaster du mailto:
  7. Navngiv og gem trigger (Klik på mailadresser) 

Indsendelse af kontaktformularer i WordPress (ContactForm7) – Sporing

Fremgangsmåden er lidt anderledes end med telefonnumre og mailadresser. Vi skal denne gang også afvikle et script der “lytter” efter den trigger vi opsætter. Vi starter med trigger. 

  1. Klik på Ny
  2. Tryk på Triggerkonfiguration
  3. Vælg/tryk på Andet -> Tilpasset hændelse

  4. Derefter skal du indtaste “cf7.contact-page.mailsent” (uden “”) i hændelsesnavn
  5. Marker i feltet alle tilpassede hændelser
  6. Navngiv og gem trigger (Indsendelse af kontaktformular)

Herefter skal du i venstremenuen klikke på Tags

  1. Klik på ny
  2. Tryk på Triggerkonfiguration
  3. Vælg/tryk på Tilpassede -> Tilpasset HTML
  4. Indsæt nedenstående kode i HTML feltet
  5. Nederst på siden skal du i trigger vælge All Pages
  6. Navngiv og gem tag (CF7 – event handler)
Kopier til udklipsholderen
Sporing på Contact Form 7 i gennem Google Tag Manager

Konfiguration af Tags i Google Tag Manager

Ovenstående er blot forarbejdet. Der sendes stadig ingen data ind til Google Analytics.
Nu kommer vi til konfigurationen af Tags. Når du er færdig, skal du have 5 styks. 

Hvis du i forvejen har Google Analytics installeret på din hjemmeside, kan du springe næste punkt over, eller slette din gamle sporingskode. Jeg anbefaler at du sletter den gamle og samler alle tags i GTM. 

  1. Klik på Ny på siden Tags.
  2. Tryk på Triggerkonfiguration
  3. Vælg/klik på Google Analytics – Universal Analytics
  4. Sporingstype skal stå til Sidevisning
  5. I rullefeltet Google Analytics-indstillinger klik på Ny variabel…
  6. I feltet Sporings-id indtaster du dit sporings-id som du finder i Analytics.
     
  7. Navngiv og gem din variabel (f.eks. hjemmesidenavn).
  8. Under triggers vælg “All Pages”
  9. Navngiv og gem dit tag (f.eks. Analytics sidevisning)
Tagkonfiguration af sidevisninger i Google Tag Manager

Tag konfiguration af telefonnummer og mailadresser 

Konfigurationen af telefonnummer- og mailadresse tags er ens, du skal blot vælge en anden trigger. Giv dem også en anden kategori, og gem de enkelte tags under 2 forskellige navne. 

  1. Klik på Ny på siden Tags.
  2. Tryk på Triggerkonfiguration
  3. Vælg/klik på Google Analytics – Universal Analytics
  4. Sporingstype skal stå til Hændelse
  5. I rullefeltet Google Analytics-indstillinger klik på den variabel du opsatte i foregående trin.
  6. Se nedenstående skærmbillede for udfyldelse af de enkelte felter (min fortrukne måde).
  7. Under triggers vælg enten Klik på telefonnummer eller klik på mailadresse.
  8. Navngiv og gem dit tag (Analytics – Telefonnummer og Analytics – Mailadresser)
Tagkonfiguration i Google Tag Manager

Spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os. Search Partners er et professionelt Google AdWords bureau med stor erfaring inden for konverteringssporing. 

Eller har du et emne vi skal blogge om? Vi gør det gerne.


0/5 (0 Reviews)
2018-11-20T15:54:52+00:0012/08/2018|