Sådan finder du dit digitale marketing bureau: 5 trin på vejen dertil

Digital marketing handler i grove træk om én ting: Find ud af, hvor din målgruppe kaster deres opmærksomhed, og skab så værdifuldt indhold dér. Før i tiden var folks opmærksomhed fokuseret på radio, aviser og andre offline medier. Det betød, at det var nok blot at lave reklame inden for de genrer, hvis man ønskede at ramme ens målgruppe.

I dag er det langt mere komplekst – og til tider også mere kompliceret. Folks opmærksomhed er nemlig delt ud på en lang række forskellige online platforme. Så nårdet kommer til at skulle vælge et digitalt marketing bureau, er der ikke tale om en nem opgave.

Det er dog blevet mere og mere almindeligt for virksomheder at vælge et digitalt marketing bureau i stedet for in-house marketing. Ganske enkelt fordi det både er svært og til tider uoverskueligt at opretholde.

Der popper hele tiden nye marketingtaktikker op, og det er næsten umuligt for virksomheder at holde sig opdaterede på de nyeste trends og tendenser inden for online marketing, finde ud af, hvordan forskellige platforme udnyttes bedst muligt og i bund og grund agere et multitalent inden for alle områder af digital marketing. Af den grund kan det altså være fordelagtigt at få et eksternt bureau til at varetage disse opgaver.

Men når det kommer til at skulle vælge det rigtige digitale marketing bureau, er der som sagt ikke tale om en nem beslutning – slet ikke, hvis det er dit allerførste samarbejde med et eksternt bureau. Inden du kaster dig ud i et samarbejde med et digitalt marketing bureau, anbefaler vi altså, du gennemgår de næste 5 trin, så du er sikker på, du vælger det rigtige match for din virksomhed.

Hvad er dine behov i forhold til online marketing?

Som med så mange andre større beslutninger, er det en god idé at starte med at kigge indad. Det betyder, du bør stille dig selv et par spørgsmål som eksempelvis ”Hvad vil jeg gerne opnå med et marketingbureau?”og ”Hvor meget er jeg villig til at betale for at opnå det?”. Når du får en forståelse for, hvad det er, du helt præcist gerne vil have hjælp til, er det mere sandsynligt, at du bruger din tid og dine ressourcer optimalt frem for at fægte i blinde.

Når du har fastslået din virksomheds behov, uanset om det gælder en stigning i jeres tilstedeværelse online eller en rebranding af jeres image, er du endelig klar til at søge aktivt efter det bedste digitale marketingbureau for jer.

Find et digitalt marketing bureau, som imødekommer dine behov

Nu sidder du måske og tænker ”Hvordan vælger jeg et bureau?”. Først og fremmest skal du undersøge de forskellige løsninger, som forskellige bureauer tilbyder. Passer de med det, du gerne vil opnå? Det er et vigtigt spørgsmål, du bør overveje. For passer deres digitale marketingstrategier ikke med netop det, du søger, er bureauet nok ikke et ”perfekt” match – uanset hvor meget du ellers kan lide dem.

Dernæst bør du nøje overveje omkostningerne. Husk, det er ikke rigtig værd at bruge en formue på digitale marketing løsninger, som ikke er relevante for dine behov.

Foretag et grundigt baggrundstjek

Det er altid en rigtig god idé at udføre et grundigt baggrundstjek af forskellige bureauer. En af de afgørende måder, hvorpå du kan fornemme, om et bureau er et match for dig, er ved at kigge nærmere på de resultater, som de selv har skabt. Hos Search Partners lever vi eksempelvis efter devisen ”Show it, don’t just tell it”.

Lad os give et eksempel på dette. Hvis du har planer om at samarbejde med et bureau, som udfører SEO, giver det mening at kigge nærmere på, hvordan de rangerer inden for deres branche. Fandt du dem for eksempel på første side i Google? Hvis de ikke ”practice what they preach”og altså ikke handler, som de prædiker, du skal, er de måske alligevel ikke kompetente inden for dét område. Det samme gør sig gældende med Google Ads, Produktfeed Optimering, konverteringsoptimering, strategi og meget andet.

Derudover bør du også kigge nærmere på anbefalinger. Du kan både spørge familie, venner og kollegaer til råds og ligeledes nærstudere deres anbefalinger på Clutch.co, Trustpilot, Google og Facebook. Alternativt kan du også overveje at spørge dit professionelle netværk på LinkedIn til råds, da der sandsynligvis er nogle i dit netværk, som har kendskab til konkrete bureauer eller personer, der kan hjælpe dig videre.

Stil de rigtige spørgsmål

Det kan indimellem virke som en jungle at finde rundt i de mange forskellige digitale marketingbureauer derude for slet ikke at tale om, hvad du skal spørge dem om. Du har sikkert mange spørgsmål, der stikker i forskellige retninger, men det er vigtigt, du sørger for at stille de rigtige spørgsmål, som er relevante for dig.

Derfor har vi samlet fem hurtige spørgsmål, du kan overveje at stille et potentielt bureau:

  • Kan jeg se eksempler på tidligere kampagner?

Du må endelig ikke tøve med at spørge efter en portefølje på tidligere eller nuværende stykker arbejde. Det gælder, uanset om du er interesseret i søgeordsrangeringer eller indhold med høje CTR’s og lave bounce rates. Mulighederne er mange, og det er individuelt, hvad virksomheder er interesserede i.

  • Hvem skal udføre arbejdet?

Det er klart at foretrække, at du får en erfaren specialist inden for et givent område. Derudover mener vi også, at det er en rigtig god idé at blive tilknyttet én fast kontaktperson, således du undgår at skulle kommunikere frem og tilbage mellem flere forskellige aktører. Du får klart det bedste resultat med én kontaktperson, som får et dybdegående kendskab til din virksomhed.

  • Hvor lang er jeres bindingsperiode, og hvor lang tid varer jeres samarbejder i gennemsnit?

Det er vigtigt, du undersøger, hvor lange bindingsperioder, de forskellige digitale marketingbureauer har. Utroligt mange bureauer har lange bindingsperioder fra seks måneder og op til 72 måneder, hvilket vi finder urimeligt. Du bør hellere vælge bureauer med kortere bindingsperioder.

Det modsatte gør sig dog gældende, når vi taler varighed på samarbejder. Her er det at foretrække, at de har en række lange samarbejder i deres portefølje, da det vidner om, om at de er dygtige og troværdige, når virksomhederne hænger ved.

Bed dem om et uforpligtende møde og en gennemgang

Når du først har kogt dine behov ned og ligeledes fundet en række digitale marketingbureauer, som potentielt kan løse de opgaver for dig, bør du kontakte dem med henblik på at booke et uforpligtende møde og en gennemgang af dine behov og krav.

Med et uforpligtende møde, hvor du både får ansigt på folk og fremsat dine problematikker og ønsker, får du hurtigt en fornemmelse af, hvordan de forskellige bureauer arbejder og tænker. I kan hurtigt forventningsafstemme og finde ud af, hvorvidt der er grundlag for et frugtbart samarbejde eller ej.

Find et digitalt marketing bureau, der tilbyder en skræddersyet pakkeløsning

Det kan til tider være lidt af en jungle at bevæge sig rundt imellem de mange forskellige digitale marketing bureauer, som findes derude. Mere end nogensinde før slås de om brugernes opmærksomhed, men du må endelig ikke lade dig forblinde af en adresse i midtbyen og et skarpt salgspitch.

Uanset om du er på udkig efter et bureau, fordi du ikke selv har værktøjerne eller den nødvendige viden, eller har brug for at frigøre mere tid til andre aktiviteter i din forretning, anbefaler vi, du kigger efter et bureau, som har specialister inden for en række forskellige områder.

Det betyder, at du bør prioritere et digitalt marketing bureau, som både tilbyder løsninger inden for SEO, Google Ads, produktfeed optimering, retargeting, konverteringsoptimering og rådgivning i forhold til strategier. Ellers risikerer du at jonglere frem og tilbage mellem forskellige bureauer, hvilket i sidste ende blot risikerer at være frustrerende for både dig og bureauerne.

Sørg derfor i stedet for for at finde et bureau med de rette certificeringer og specialister, som tilbyder en skræddersyet pakkeløsning tilpasset dine behov og krav.

Spørgsmål?

Du er altid velkommen til at kontakte os, det koster aldrig noget.

5/5 (3 Reviews)