ROAS-beregning | Udregn ROAS nemt og enkelt

Search Partners ROAS-lommeregner hjælper dig med at måle effekten af din markedsføring, så du kan blive klogere på, hvordan dine annoncekampagner bidrager til din bundlinje.

Return on ad spent (roas)

Mål (800%)

Hvis du arbejder med Google Ads, eller andre betalte platforme til daglig, så bør ROAS også være en del af din jargon. ROAS er nemlig en måde, hvorpå du effektivt kan måle effekten af din markedsføring. I dag bruger flere virksomheder ROAS til at beregne afkastet på forskellige kampagner, annoncer og søgeord, så du kan blive klogere på, hvad der virker, og hvor der er behov for forbedringer.

Hvad er ROAS?

ROAS står for ”return on ad spend”, og det kan i høj grad sammenlignes med ROI (”return on investment”), som bruges til at udregne afkastet af marketinginitiativer. ROAS er essentielt at arbejde med, hvis betalt annoncering er en del af din marketing-strategi. Dette tal kan nemlig hjælpe dig med at forstå, hvilket afkast de enkelte kampagner genererer sat i forhold til deres individuelle omkostninger.

ROAS hjælper dig altså med at se dit afkast på enkelte kampagner efter omkostninger til kampagnerne er trukket fra det beløb, du har tjent. Når du tjener penge på en kampagne, har du det, vi kalder en positiv ROAS. Hvis ROAS er positiv, betyder det ganske enkelt, at investeringen giver et positivt afkast. En positiv ROAS er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med, at du tjener penge på din kampagne.

Lad os komme med et eksempel:

Hvis én af dine annoncer inkasserer et salg på 2.000 kr., og du brugte 3.000 kr. på annoncen, så vil din ROAS være 67%. Det er naturligvis ikke et utilfredsstillende nummer, men virkeligheden banker på døren og fakta er, at du ikke tjente en eneste øre. Du tabte faktisk 1.000 kr.

ROAS er og bliver en effektiv måde at måle effekten af din betalte annoncering i Google på, og du kan både lave en beregning for en helt Ads-konto, annoncegrupper, udvalgte kampagner eller for enkelte søgeord.

I vores daglige arbejde beregner vi ROAS ved at sammenligne omsætning i Ads med kundens samlede udgifter til Google, hvilket naturligt leder os hen til spørgsmålet:

Hvordan udregner man så ROAS?

Hvordan udregner man ROAS?

Du kan enten beregne ROAS ved hjælp af ROAS-formlen, som du finder nedenfor, eller du kan bruge vores gratis ROAS-lommeregner. Nemmere bliver det faktisk ikke! Uanset om du ønsker at udfordre de små grå eller tage den nemme løsning, så kan du nemt og enkelt udregne ROAS ved hjælp af formlen eller vores ROAS-lommeregner her på siden.

Vi vil dog også gerne give en mere uddybende forklaring af, hvordan ROAS præcis udregnes. Det er langt fra raketvidenskab, og derfor undrer det os indimellem også, at flere virksomheder med betalt annoncering stadig ikke har fokus på det. Der kan rent faktisk ligge en guldgrube gemt, som du risikerer ikke at få øjnene op for.

Men back to business! Du udregner ROAS ved at finde omsætningen til en kampagne, dividerer det tal med udgifterne til kampagnen og gange med 100. I korte træk, så ser ROAS-formlen ud på følgende måde:

ROAS = Omsætning / omkostning x 100

Du ender med en procentdel, som ganske enkelt fortæller, hvor mange penge du tjener på din kampagne i forhold til, hvor mange penge du bruger på kampagnen.

Et eksempel kunne være:

Du har betalt 4.000 kr. for en annonce, og denne annonce har resulteret i en omsætning på 8.000 kr. Smækker du disse tal ind i ROAS-formlen, eller i vores ROAS-lommeregner nedenfor, får du en ROAS på 200% eller 2 kr (8.000 / 4.000 x 100).

Og hvad betyder det så egentligt? Jo, det betyder, at for hver krone du har brugt på annoncen, så er der blevet omsat for 2 kr., altså 2 gange eller 200% af, hvad annoncen har kostet.

Hvad er en god ROAS?

The million-dollar question … som vi desværre ikke kan give dig et entydigt svar på. Der findes ikke et facit på, hvad en god ROAS er, da det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed og afhænger af den enkeltes profitmargin og omkostninger.

Når det så er sagt, så vil de fleste gerne ende med en ROAS, som er over 100 %. En ROAS på præcis 100 % betyder nemlig blot, at dit afkast og dine omkostninger går i nul, og det er jo ikke skidt. Til gengæld tilfører det heller ikke nogen form for positiv vækst til bundlinjen, hvilket jo netop er dét, vi stiler efter i sidste ende.

Det er meget forskelligt, hvilken ROAS der er nødvendig, hvis en virksomhed skal skabe overskud. Det skyldes, at ROAS blot er en indikation af f.eks. en kampagnes præstation og dermed ikke et retvisende billede af, hvor god og sund en virksomhed generelt er. I nogle virksomheder vil en ROAS på 200 % være acceptabel, mens andre virksomheder har brug for en ROAS på 1000 % for at skabe profit.

Derfor skal du arbejde med ROAS

Benytter du dig af betalt annoncering? Hvis ja, så skal du i den grad arbejde med ROAS. ROAS er nemlig den mest effektive metode til at evaluere din betalte annoncering og se, hvordan de forskellige kampagner og annoncer bidrager til din bundlinje. Indsigter fra ROAS giver dig ikke blot et her-og-nu billede, men de skal derimod også bruges til udarbejdelsen af fremtidige strategier, budgetter og marketinginitiativer.

Så hvad er fordelene egentligt ved at finde din ROAS ved hjælp af vores ROAS-lommeregner? Jo, med kun få klik, så:

  1. får du indsigter i kampagner, annoncer, søgeord og endda hele din Ads-konto
  2. bliver du opmærksom på dine kampagner, annoncer og søgeord
  3. skal du ikke bekymre dig for regnefejl
Få en ROAS-partner, der kan løfte dit Ads-game til nye højder

Hos Search Partners er vi specialiseret i Google Ads, og vi sidder dagligt og rådgiver virksomheder i forhold til ROAS. Derfor er vi heller ikke bange for at kalde os ROAS-specialister, og vores mål er altid at hjælpe vores kunder med at producere det højest mulige afkast. Kort sagt, målet er, at du skal tjene mere på dine Ads, end det du bruger på dine Ads.

Det er ikke let, men med Search Partners på sidelinjen er det heller ikke vanskeligt. Vi kan hjælpe dig med at målrette mod de rigtige søgeord, den rigtige målgruppe, finde en rimelig budpris og meget mere.

For slet ikke at tale om, at vi naturligvis altid holder et vågent øje med dine kampagneanalyser, så du er sikret, at dine kampagner ruller og skaber resultater. Skal vi tage et kig på din ROAS? Eller er du generelt nysgerrighed efter at høre, hvordan vi generelt kan hjælpe dig med digital marketing? Så må du endelig ikke tøve med at kontakte os. Vi sidder klar ved telefonen, så du kan få skudt din betalte annoncerings-raket til vejrs!