Få flere konverteringer med remarketing og retargeting kampagner

Vidste du, at du i dag vil miste omkring 96 % af de besøgende, der er forbi din hjemmeside? Tal fra Google viser, at det i gennemsnit kun er cirka 4 % af dine besøgende, som konverterer inden de forlader din hjemmeside.

Hvor mange af os har ikke prøvet at søge på et produkt, klikket på en side, læst om produktet og lukket siden igen – kun for at glemme absolut alt om det)? Det tror vi, de fleste kan nikke genkendende til.

Det var de hårde facts, men heldigvis er der hjælp at hente! Med remarketing og retargeting har du nemlig mulighed for at hente nogle af de 96 % tilbage i form af enten betalende kunder eller engagerede brugere.

Remarketing og retargeting er populære annonceringsformer, der gør det muligt for dig at nå ud til de besøgende, som allerede har besøgt din hjemmeside uden at købe noget. I alt sin enkelthed betyder remarketing og retargeting, at du igen markedsfører dig over for potentielle kunder i Googles søge- eller displaynetværk samt på sociale medier som eksempelvis Facebook.

Remarketing og retargeting er altså gavnligt, og det er ikke uden grund, at flere og flere virksomheder benytter sig af det. Det er et supereffektivt annonceringsværktøj i samspil med andre former for annoncering. Hvis du endnu ikke har kastet dig over remarketing eller retargeting eller måske er i tvivl om, hvad det helt præcist er, hvor du kan benytte dig af det, eller hvordan du får succes med det, bør du læse videre.

Vi kommer nemlig omkring alt det nødvendige, så du er klædt ordentligt på, inden du kaster dig ud i dit næste annonceringseventyr online.

Derfor er remarketing og retargeting værdifuldt for din forretning

Når du benytter dig af remarketing og retargeting, er dine annoncer med til at minde de besøgende om, at de enten har kigget på et konkret produkt eller læst indhold hos jer, der har haft deres interesse. De bliver altså mindet om, hvorfor de besøgte din side i første omgang, og ved at se annoncen beslutter de sig måske for at gøre noget ved det.

Med remarketing og retargeting bliver du i brugernes bevidsthed, og da de allerede har besøgt jer før, er der altså gode chancer for, at de klikker på annoncen. Dermed vender de tilbage til din hjemmeside for forhåbentligt at fuldføre det, som de var i færd med, da de besøgte din side.

I stedet for at lade dine konkurrenter løbe med salget, øger du til gengæld chancerne for, at du løber med gevinsten. Når du minder dine besøgende om, at de har været forbi din side, springer du altså frem i deres bevidsthed og får måske hevet et salg hjem, som ellers ikke ville være blevet til noget, hvis den besøgende ikke var blevet mindet om din eksistens.

Det er netop essensen af remarketing og retargeting og det, der gør det til en effektiv og eftertragtet annonceringsform. Hos os er erfaringen, at din CTR og konverteringsprocent er meget højere med denne form for annoncering, eftersom de besøgende allerede har et kendskab til jer i forvejen.

Remarketing 101

Vi vil lige kort introducere dig til, hvordan remarketing på Google i al sin enkelthed fungerer. Kort sagt, så lagres en cookie på brugernes computere, tablets eller smartphones, og den cookie udløser en remarketing-annonce i søgeresultaterne på Google, når brugerne foretager en søgning eller besøger sider.

Skræddersy dine remarketing-kampagner med remarketing-lister (RLSA)

Med RLSA er der tale om en funktion, der giver dig mulighed for at skræddersy dine annoncer til besøgende, der allerede har besøgt din side. Remarketing-lister giver dig nemlig mulighed for at skræddersy dine bud og annoncer til specifikke besøgende, når de enten søger på Google eller besøger søgenetværk, som er en del af Google AdSense.

Remarketing-lister til søgeannoncer hjælper dig med at få kontakt til tidligere besøgende (potentielle kunder), som foretager søgninger via Google, og det er her, du giver bud på annoncer, opretter annoncer og vælger søgeord ud fra viden om de besøgende, der tidligere har besøgt din side.

Bag remarketing-lister til søgeannoncer ligger der nogle primære strategier, hvilket gør det populært at bruge. Først og fremmest kan du optimere og målrette buddene for dine eksisterende søgeord og f.eks. sætte dit bud til 20 % for dem, der har besøgt din hjemmeside inden for de sidste 30 dage eller 35 % for dem, der har besøgt den inden for en uge.

Hvis du vinder budrunden, vil dine annoncer ligge før dine konkurrenters, hvilket giver dig et lille forspring i kapløbet efter potentielle kunder. Derudover kan du også udarbejde forskellige annoncer og målrette specifikke annoncer mod dem, der f.eks. har:

  • lagt varer i kurven, men ikke gennemført købet.
  • opholdt sig på din hjemmeside i mere end fem minutter.
  • Set fem sider på din hjemmeside.
  • Besøgt én bestemt side på din hjemmeside.
  • besøgt din hjemmeside.

Sidst, men ikke mindst, kan du også byde på søgeord, som du normalt ikke ville byde på. Nu tænker du måske: ”Hvorfor giver det overhovedet mening?”, og det skal vi fortælle dig. Det kan være rigtig smart at byde på søgeord udelukkende for de besøgende, der har besøgt din side for nylig, eller som måske tidligere har gennemført et køb hos dig.

Det giver dig mulighed for at byde på søgeord, som har en bredere definition, og som f.eks. er specifikt målrettet de besøgende, der tidligere har foretaget køb, lagt ting i kurven uden at gennemføre købet eller noget helt tredje.

Mulighederne med remarketing-lister er mange, og det er op til dig at bestemme, hvordan du gerne vil segmentere dine annoncer. Ved at mikse en række forskellige muligheder skræddersyer du hurtigt et net af annoncer, som både kan forlænge synligheden af din hjemmeside samt dit brand over for brugere, der har besøgt din side for nylig.

Udover at segmentere i forhold til brugernes adfærd på din side kan du også brugerdefinere kampagnerne, så der bliver vist remarketing-annoncer med jævne mellemrum. Det betyder blandt andet, at du kan målrette annoncer til brugere, der har besøgt din side inden for et døgn, inden for 7 dage, 30 dage eller 60 dage.

Der er altså næsten uanede muligheder for at strikke kampagnerne sammen, som du ønsker, og du kan hurtigt få fantastiske resultater uden de helt store omkostninger. Derfor kan det faktisk sjældent betale sig at undlade remarketing i din markedsføring – især hvis du gerne vil se din bundlinje vækste på kort tid.

Remarketing i søgenetværket versus i displaynetværket

Når du anvender remarketing med Google Ads i søgenetværket, opsætter du remarketing-annoncer, som vises for de brugere, der for nyligt har besøgt din side, når de søger på beslægtede eller samme emner på Google. Det er den mest almindelige form for remarketing på Google, så lad os illustrere med et eksempel:

Hvis en bruger har kigget på sorte sneakers på din webshop, kan du vise tekst- eller shoppingannoncer for din webshop, når brugeren igen søger på sorte sneakers på Google.

I dette konkrete eksempel kan det godt betale sig at give et ekstra godt bud på en annonceplacering, for klikker brugeren igen på din annonce i søgeresultaterne, er der højere sandsynlighed for, at de køber, eftersom de kender dig i forvejen.

I forlængelse heraf kan det også godt betale sig at definere nogle relaterede søgeord, så brugeren fra eksemplet også får vist din webshop, når der søges på sko, sneakers i andre farver eller noget helt tredje.

Alt i alt vender vi tilbage til samme pointe. Når brugeren allerede kender din side, vil der være en stor sandsynlighed for, at brugeren vælger at klikke på din annonce frem for dine konkurrenters. Og det gælder også, selvom du ikke nødvendigvis ligger øverst i søgeresultaterne hos Google.

Udover at benytte dig af annoncering i søgeresultaterne på Google kan du også vælge at bruge displayannonceringer som en del af remarketing i Googles displaynetværk. På den måde minder du dine tidligere besøgende om, at du har noget på din side, som de tidligere har vist interesse for. Med displayannonceringer dukker dine annoncer op på alle de hjemmesider, hvor Google AdSense annoncer figurerer.

Der er tale om en lidt mere ”aggressiv” form for remarketing, eftersom du på en eller anden måde forfølger dine besøgende med annoncer, efter de har besøgt din side. For at vende tilbage til eksemplet med de sorte sneakers kan du altså vælge at vise displayannoncer med de specifikke sorte sneakers, som den besøgende kiggede på, eller du kan i stedet lave en displayannonce for kategorisiden til sneakers.

Google AdSense kan både anvendes på mindre og større hjemmesider med forskellige DR (domain rankings), og du finder derfor Google AdSense-annoncer på alt fra Politiken til Ekstra Bladet samt TV2 og mange andre nyhedsmedier. Du kan altså give dine produkter eller dit brand et ekstra løft og blive i dine besøgendes bevidsthed ved at figurere på hjemmesider, de løbende besøger.

Når du benytter dig af displayannonceringer, får du ikke blot eksponering blandt dine tidligere besøgende. Du får også gavn af noget af den troværdighed, som de større medier besidder. Det kan faktisk ikke undgås, at deres troværdighed smitter af på dig.

Det er dog også vigtigt at være opmærksom på, at dine tidligere besøgende bliver mødt af dine displayannonceringer mere uventet, end hvis de havde søgt på emner i relation til din side, dine produkter eller services. Displayannonceringer har nemlig ikke direkte forbindelse til det, som dine besøgende nødvendigvis har i tankerne, når de surfer rundt på forskellige hjemmesider.

Det handler altså om at være strategisk i forhold til brugen af displayannonceringer. Selvfølgelig minder du dine besøgende om din tilstedeværelse og sørger for, at dit brand forbliver i deres bevidsthed. Men du vil heller ikke risikere at virke for anmassende og aggressiv, og det er her, at det er vigtigt at alliere sig med et bureau, som formår at få det absolut bedste ud af din remarketing i både søgeresultaterne og søgenetværket.

Gå hele vejen med visuelle annonceringer i verdens næststørste søgemaskine

Udover at benytte sig af remarketing i søgemaskinerne og i søgenetværk har du også mulighed for at benytte dig af YouTube-annoncering. Det er især ideelt, hvis du har et produkt, en service eller et budskab, som overbeviser bedst via levende billeder og lyd.

Eftersom YouTube er verdens næststørste søgemaskine, er der et stort potentiale i at benytte den i din remarketing-kampagne. Foruden at være en populær søgemaskine er brugerne bag skærmen også ”bundet” på en anden måde end i en almindelig Google-søgning, da YouTube-annoncerne ofte ligger før eller under de søgte videoklip.

Hvor de ved en almindelig Google-søgning hurtigt kan scrolle eller klikke væk, må de vente på det søgte indhold, indtil at YouTube-annoncen er færdig med at afspille eller giver dem muligheden for at klikke ”skip”.

På YouTube har du også mulighed for at have annoncer liggende på forsiden eller øverst ude i højre side, mens brugerne afspiller en video. Vi anbefaler, at annoncerne, som figurerer på forsiden eller i højre side, afspejler konkrete produkter eller services hos dig, hvorimod YouTube-annoncen før eller under en video i stedet bør fokusere på brand awareness.

Retargeting på Facebook

Du kan på samme måde med retargeting vise annoncer for dine produkter, services eller dit brand til Facebook-brugere, som allerede har besøgt din hjemmeside. På Facebook kan annoncerne både vises i højre side eller som sponsorerede indlæg i brugernes nyhedsfeeds.

Ligesom med Google Ads kan du også tilpasse annoncerne på forskellig vis, og du kan eksempelvis lave annoncer på specifikke produkter eller services, som brugerne har set på din hjemmeside, eller beslægtede produkter eller services.

Du får helt klart de bedste resultater ved at målrette dine annoncer til specifikke produkter eller emner i tiden, efter at en bruger har besøgt en bestemt side hos dig – og så blive mere og mere generel derefter. Ved at retargete mod konkrete produkter eller services kort efter en bruger har kigget på det på din side, er der større sandsynlighed for, at han eller hun konverterer. Brugeren har nemlig udtrykt et behov ved at kigge på dem, og det behov skal du selvfølgelig forsøge at opfylde hurtigst muligt, mens det er frisk i erindring hos brugeren.

Du kan altså skræddersy dine annoncer med udgangspunkt i dine besøgendes adfærd, hvilket øger sandsynligheden for konverteringer. Retargeting på Facebook er anvendeligt, og det er især en god måde at nå ud til tidligere besøgende på, hvis dine produkter eller services kræver mere betænkningstid, hvis du gerne vil have billigere annonceringer (eftersom du kun annoncerer mod tidligere besøgende), og hvis du gerne vil ramme dine kunder, når de er parate til at købe.

Før du overhovedet kan kaste dig over retargeting på Facebook, forudsætter det, at du indsætter en Facebook-pixel på de sider, som du finder interessante at målrette mod. Denne pixel indsamler løbende oplysninger om dine besøgende, og det er netop denne pixel, du skal bruge i din retargeting på Facebook.

De fleste med lidt teknisk snilde kan hurtigt indsætte en Facebook-pixel på samtlige sider på hjemmesiden, oprette et XML-feed og en kampagnestruktur. Dine retargeting-kampagner styrer du i Facebook Business Manager, og det er her, at du målretter dine annoncer til de brugere, der har besøgt en eller flere sider på din hjemmeside.

Udover at foretage retargeting mod tidligere besøgende er det også en mulighed at målrette mod lookalike-audiences. I al sin enkelthed betyder det, at du gennem dine Facebook-pixels finder brugere på Facebook, der har lignede eller samme interesser, demografi, køn, alder, stillingsbetegnelse osv. som dine tidligere besøgende. Med Facebook-pixels har du altså både muligheden for at ramme tidligere besøgende på din hjemmeside samt brugere med lignende adfærdsmønstre.

Retargeting på Facebook giver dig både mulighed for at nå ud til tidligere besøgende, som endnu ikke har købt noget, eller som måske var meget købevillige sidste gang, samt brugere med lignende interesser. Fælles for alle målgrupper er, at du har mulighed for at fange dem, mens de alligevel bare fordriver tiden på Facebook.

Remarketing og retargeting kan være en indbringende guldgrube

Hvis det vel at mærke gøres rigtigt. Det kræver nemlig et vist kendskab til mulighederne og en god portion erfaring at skabe succesfulde remarketing- og retargeting-kampagner. Ikke desto mindre er det selvfølgelig noget, alle kan tillære sig. Spørgsmålet er bare, hvor meget tid du har til det?

Der skal ikke herske tvivl om, at du hurtigt kan ende med at bruge meget tid på remarketing- og retargeting-kampagner, hvis du er ny inden for denne verden, men derudover kan du også risikere, at dine penge ender i et sort hul, hvor de ikke gavner din markedsføring.

Hvis du gerne vil udnytte det fulde potentiale af remarketing- og retargeting-kampagner, bør du alliere dig med en erfaren partner inden for Google Ads og Facebook-annoncering. På den måde er du garanteret, at dine marketingbudgetter overholdes og bliver brugt de rigtige steder, og du frigør også mere tid til andre aktiviteter inden for din forretning. Hos Search Partners er vi specialister i Google Ads og Facebook-annoncering, og vi står klar til at løfte dine remarketing. og retargeting-kampagner til nye højder, som kan mærkes positivt på bundlinjen.

Er det noget for din virksomhed?

Før du vælger bureau til, at varetage dine remarketing eller retargeting, anbefaler vi at du læser mere om digital marketing.

5/5 (3 Reviews)