Opsætning af E-Handelssporing i WooCommerce

Uden E-Handelssporing har din virksomhed intet overblik over de vigtigste parametre, når man driver en webshop. Desværre ser vi alt for mange virksomheder, der ikke har fået det sat korrekt op og dermed går glip af uvurderlig viden.

Uanset om du sidder med opgaven selv, eller benytter et digital marketing bureau eller en anden form for bureau, så kan du ikke altid stole på at de klarer opsætningen for dig.

Opsætningen er utrolig simpel, så alle bør kunne være med. Alternativt kan du bede din udvikler læse med :-)

1. Opret Google Analytics

Hvis du har en Google Analytics konto til din shop, kan du springe dette punkt over.

Gå til analytics.google.com og opret dig som bruger. Du skal aktivere e-handelssporing under administrator i kolonnen visning.

Opsætning af ny Google Analytics konto
Konfigurationen af e-handel i Google Analytics

2. Vælg det rigtige plug-in til sporing

Der findes et hav af forskellige plug-ins, men kun få virker reelt, selvom de siger at de sender e-handelsdata ind, virker de ikke lige godt.

Du kan prøve dig frem, hvis ét plug-in ikke virker, så test et af de andre.

Anbefalede plugins:

a. Enhanced Ecommerce Google Analytics plugin for WooCommerce fra Tatvic
Det er et simpelt plugin der gør det de påstår, det kan indsende e-handelsdata og andre besøgsdata.
Personligt ville jeg dog vælge den betalte version af pluginnet, da det kan indsende konverteringsdata direkte til Google Ads. Prisen på 135$ for en livstidslicens er forsvindende billigt i forhold til hvad du kan vinde på det.
Det ubetinget største minus ved Tatvic’s løsning er at de ikke understøtter WPML, så det virker kun hvis du bruger samme Analytics-UA til alle dine sproglag.

Features i Tatvic's plugin til E-handelssporing i Google Analytics

b. WooCommerce Google Analytics Integration fra WooCommerce
Det er et letvægts plugin med nogle fede features, men det virker ikke For at det virker korrekt, kan det være nødvendigt at bede din udvikler, manuelt tilføjede trackingkoden på kvitteringssiden, selvom de skriver at det gør de automatisk ved installation. De skriver selv siden ”get basic eCommerce analytics for free”, basis skal tages helt bogstaveligt. Der findes også en betalt version med nogle flere features, men med en pris på 79$ pr. år, er du meget bedre kørende med mulighed a.

WooCommerce plugin til Google Analytics

c. Google Analytics Dashboard for WP af ExactMetrics
Yderst populært plugin og det er bestemt fortjent. Du får en række fede rapporter direkte i WP, som du sparer turen forbi Google Analytics (flere gange) dagligt.
Virker oftest uden problemer, og har mange fordele fremfor de to førnævnte, da du får rapporter og indsigt direkte på dit dashboard i WP.

Features i plugin til WooCommerce e-handelssporing

Vi anbefaler mulighed a fra Tatvic, det er det bedste og i premium-versionen får du direkte konverteringsdata sendt til Google Ads.

3. Installer dit valgte plugin

Installationen foregår direkte i WordPress -> plugins, klik på tilføj nyt plugin. Når du har installeret dit udvalgte plugin, så guider de dig igennem resten af processen med at tilføje og installere sporingen.

Obs. jeg anbefaler at du altid tager en backup af din WordPress-installationen inden du foretager nogle ændringer.

Jeg anbefaler at du foretager et testkøb når du har installeret pluginnet, vær dog opmærksom på at du ikke tidligere har ekskluderet din IP-adresse i Analytics.

Uanset om du vælger mulighed a, b eller c, bliver du bedre kørende end tidligere.

4. Eller få hjælp til installationen

Er du helt på bar bund eller er der udfordringer, så kontakt gerne din udvikler ellers er du altid velkommen til at kontakte os, vi hjælper dig gerne med installation og opsætning.

Opsætning af sporing der virker i WooCommerce kan være bøvlet, men vi anbefaler på det kraftigste at du gør det. Også selvom du driver din shop på hobbyplan med mål om at leve af det på et senere tidspunkt, så har du data om dine brugere og ved om dine bedste salgskanaler er sociale medier, Google Ads / Bing Ads, prissammenligningstjenester, organiske søgninger eller om det er dit nyhedsbrev der leverer omsætning.

Andreas Lang
Andreas LangHead of Search
Andreas har mange års erfaring inden for search marketing, og er indehaver af Search Partners. Er du i tvivl om noget i en artiklerne er det ham du skal have fat i.
5/5 (1 Review)