Gør-det-selv SEO: Effektiv guide til at komme i gang

SEO (search engine optimization) er en særdeles velkendt marketing-disciplin, hvis primære fokus er at øge synlighed organiske søgemaskiners resultater. SEO omfatter både en række tekniske og kreative elementer, som kræves for at forbedre dine placeringer i søgemaskinerne, drive trafik og ikke mindst øge synligheden i søgemaskinerne.

Der er utroligt mange aspekter til SEO. Det omhandler nemlig både ordene på din side til den måde, som andre hjemmesider linker til dig på. Det sker, at virksomheder misforstår SEO og mener, det kun er et spørgsmål om at strukturere ens hjemmeside, så søgemaskinerne forstår det.

Dog handler SEO ikke kun om at tilpasse sig søgemaskinerne og lave søgemaskinevenlige hjemmesider. Det handler i lige så høj grad også om at skrive til brugerne, så de får lyst til at klikke ind på din side og bruge tid derinde.

Hos Search Partners mener vi, at disse principper går hånd i hånd. Det er altså en balancegang, som kræver lidt tid at mestre, men når du først har fået en god forståelse for, hvordan SEO fungerer, bliver det nemmere løbende at tilpasse og optimere på dine sider.

Dette indlæg har fokus på, hvordan du kommer godt i gang med SEO og lære de helt basale værktøjer og teknikker, som genererer trafik til din hjemmeside, gør søgemaskinerne venligstillet over for din hjemmeside, bygger links og generelt markedsføre din hjemmeside.

Hvorfor er SEO vigtigt?

Søgemaskinerne indekserer hjemmesider for at oprette en ”ordre” baseret på en række forskellige ranking-faktorer – nogle kender vi, andre ikke. Google benytter mere end 200 ranking-faktorer, hvoraf vi kun kender et lille udsnit af dem. Vi kender til f.eks. backlinks, indhold og tekniske parametre som sidens hastighed, men langt de fleste er hemmelige.

Søgemaskinerne bruges, når brugerne søger efter noget. Uanset om du sælger et produkt, en tjeneste, skriver en blog eller noget helt fjerde, er SEO et must. Hvis ikke søgemaskinerne indekserer din hjemmeside, er du nemlig tabt i det store hav af konkurrenter.

Når benytter dig af SEO, forbedrer du din placering i søgeresultaterne (SERP), højere placeringer betyder mere trafik, og mere trafik medfører forhåbentligt flere konverteringer.

Kort fortalt: SEO er essentielt, hvis du ønsker at opnå succes med din hjemmeside.

En kort introduktion til begreberne

Hvis du endnu ikke har beskæftiget dig med SEO eller stadig befinder dig i opstartsfasen, finder vi det nyttig at skelne mellem to SEO-praksisser, on-page og off-page SEO, og i den forbindelse gennemgå de forskellige begreber kort.

Når du beskæftiger dig med on-page SEO, omhandler det optimering af indholdet på din hjemmeside. Det er kort sagt alt, hvad du kan gøre på hjemmesiden. Fra indhold gennem tekniske aspekter til design, metabeskrivelser, title tags, URL-strukturer, billede- og videooptimering, indhold, hjemmesidens hastighed og meget mere.

Off-page SEO omhandler derimod alle aktiviteter, du foretager dig for at forbedre din hjemmesides autoritet og troværdighed ved at få backlinks fra andre hjemmesider. Der er mange forskellige måder at få dem på, og du kan f.eks. få backlinks via gæsteblogging, udveksling af link, sociale medier indsats, samarbejder med influencers og værdifulde og relevante indlæg på din blog, som andre vil elske at linke til.

On-page SEO: En tjekliste

I dette afsnit vil du primært lære, hvordan du ved at optimere på dit indhold (on-page SEO) kan score en bedre placering i søgemaskinerne – og måske endda nå til tops? Vi begynder med at kigge på de ting, du kan gøre i WordPress eller lignende system.

  • Find ud af, hvad brugerne søger på, før du begynder at skrive

Før du sætter dig ned og taster løs, skal du overveje, om det emne du vil skrive om, er et, som folk søger efter? Og om dit synspunkt er anderledes og kan tilbyde merværdi til emnet?

Det gælder uanset, om du skal skrive et blogindlæg, produkt- eller kategoritekster. Du skal altså sørge for at udføre en dybdegående søgeordsanalyse, som kan belyse, hvad brugerne søger på.

  • Optimér alt dit indhold (produkt- og kategoritekster, blog osv.)

Du skal sørge for at optimere på alt dit indhold og gøre det SEO-venligt. Hvis du har en webshop, bør dine produkt- og kategoritekster være førsteprioritet, da de ofte bruges som destinationssider til PPC-kampagner, men det er selvfølgelig også dem, som søgemaskinerne crawler, når de skal ranke din side.

Uanset om du skal optimere på dine kategori- eller produkttekster, eller din blog er budskabet enkelt: Skriv unikt og lige til. Det handler om at skabe kvalitet og merværdi for brugerne (især på bloggen), for hvis brugerne ikke kan se relevans i det, du skriver om, klikker de bare væk igen.

Sørg ligeledes for, at dine produkt- og kategoritekster er klare og tydelige og selvfølgelig med CTA’er, så brugerne nemt kan klikke dine produkter hjem. Derudover er det et stort plus at inddrage vellignende og flotte billeder.

  • Opret en tiltalende title tag, metabeskrivelse og overskrift

Når du har udført din søgeordsanalyser og fundet dine primære og sekundære søgeord, skal du sørge for, at dine primære søgeord indgår i dine overskrifter, title tags og metabeskrivelser, så brugerne ved, hvad din side handler om.

Dine metabeskrivelser er en fantastisk mulighed for opfordring til handling (CTA), og du skal forsøge at ”overtale” både brugere og søgemaskinerne om, at din hjemmeside er den, der skal klikkes på.

Du skal sørge for at tænke brugerengagement, så det nytter ikke at bruge billige eller cheesy ord, da mange brugere finder dette for meget. Tag et kig på dine konkurrenter og se, hvad der virker for dem og brug dette som inspiration.

Tips: Dine title tags må max være 70 tegn, og dine metabeskrivelser må max være 155 tegn. Hvis de er mere end det, viser Google dem ikke.

  • Benyt brugervenlige URL’s

Du skal undgå at bruge automatisk genererede URL’s med tal og tegn, som er ulæselige for brugerne: www.eksempel.dk/post849783jhj395.

Brug i stedet URL’s som henviser til dit indhold og dets titel: www.eksempel.dk/gør-det-selv-seo-gode-råd.

Nogle SEO-specialister mener, at korte URL’s rangerer bedre i Google, men vi mener, det hele afhænger af brugeroplevelsen. Det betyder selvfølgelig ikke, du skal lave en URL med 30 tegn, men brug din snusfornuft og overvej, hvad du selv ville foretrække som bruger.

  • Brug multimedia

Er du interesseret i at engagere dine besøgende? Så skal du sørge for at bruge billeder, videoer, infografikker og diagrammer, for de fører nemlig til lavere afvisningsprocenter og et langt højere engagement.

Der er ingen tvivl om, at nogle ting skal skrives på den gode, gamle måde, men brugen af visuelle komponenter er stadig et must. Brugerne motiveres i højere grad til at like, dele eller kommentere på dit indhold, hvis du kombinerer tekst med visuelle elementer.

Tip: Sørg for at optimere på dine billeder ved hjælp af relevante filnavne (gør-det-selv-seo-10-gode-råd.jpg), alt billede attributter and filstørrelse. Ligeledes skal du huske at inkludere transkriptioner, så du ikke mister vigtige søgeord (”crawlerne” kan nemlig ikke bare læse videoen, som den er).

  • Eksterne og interne links

Brug af eksterne links sender et signal om relevans af dit emne til Google, så sørg for at linke til eksterne sider, men kun hvis der er tale om relevante og autoritære kilder. Også kaldet linkbuilding eller outreach.

Interne links er desuden en perfekt måde at promovere dine indlæg og din hjemmeside på. Det gør det nemmere for brugerne at besøge dine andre sider, hvilket i sidste ende fører til et højere engagement. Brugen af interne links hjælper også ”bots” til at forstå din hjemmesides struktur.

Tip: Eksterne links kan ikke direkte forbedre dine placeringer, men det sender et signal til Google om, at du er en troværdig og relevant aktør. I forhold til interne links er det almindeligt at bruge 2-3 per indlæg, alt afhængigt af længden på dem selvfølgelig.

Hvis du har et indlæg på 2.000 ord, kan du sagtens bruge 3 interne links, men har du derimod et indlæg på 500 ord, er max 2 interne links at foretrække.

  • Giv brugerne mulighed for at engagere sig med dit indhold

Nu sidder du måske og tænker: ”Godt indhold deler vel sig selv”, og det er på sin vis rigtigt. Dog har digitaliseringen tilført en række muligheder, som gør det endnu nemmere at dele indhold.

Med blot ét enkelt klik på en knap, kan du dele på f.eks. Facebook, LinkedIn eller via e-mail. Du skal derfor sørge for, at ”deleknapperne” er tilgængelige på din hjemmeside.

Teknisk SEO: Tjekliste

Vi har gennemgået en kort og konkret tjekliste for den mere kreative on-page SEO, men der er også en række tekniske on-page SEO-elementer, du skal være opmærksom på. Teknisk SEO kan klassificeres som en vigtig del af on-page SEO, der blot beskæftiger sig med tekniske ting.

Hvor den første on-page SEO kan udføres af langt de fleste med en grundlæggende forståelse for SEO, kræver teknisk SEO derimod lidt flere udviklingsfærdigheder eller en dygtig hjemmesideudvikler.

  • Søgeværktøjer (Search Console)

Google Search Console er et af basis-værktøjerne, når der arbejdes med SEO. Det hjælper dig med at overvåge og vedligeholde din hjemmesides tilstedeværelse i Googles søgeresultater.

Det indsender indhold til crawling og vælger, hvad der skal indekseres, kigger på side errors, struktureret data og kodefejl.

Søgeværktøjet hjælper dig med at analysere dine søgeordsrangeringer, klikfrekvenser og mange andre nyttige data til teknisk SEO.

Tip: De sider, som skal bruge søgeværktøjet, skal være verificeret. Derudover er det en rigtig god idé at forbinde din Search Console med Google Analytics, da det giver dig indsigter i forskellige nyttige data.

  • Hjemmesidens hastighed

Din hjemmesides hastighed er én af de faktorer, som Google ranker efter. En langsom hjemmeside får brugerne til at klikke væk, og det viser sig faktisk, at 50% af brugerne forventer, at en hjemmeside indlæser på 2 sekunder eller mindre. Hvis ikke, forlader de hurtigt din hjemmeside igen.

Du kan med fordel teste din sides hastighed i PageSpeed Insights, optimere billeder og andre visuelle elementer, aktivere GZIP-komprimering, HTML-komprimering og generelt prøve at reducere serverens responstid.

  • Mobilvenlighed

Det er et absolut must at optimere din side til mobiler og tablets, da langt flere foretager søgninger via disse enheder. Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, kan det faktisk få negative konsekvenser for din placering.

I 2018 rullede Google deres første mobil indeksering ud, hvilket betyder, at Google benytter din mobilversion til indekseringen og rangering.

Når du skal optimere din hjemmeside til en mobilversion, skal du være opmærksom på, at din mobilsides hastighed og belastningstid prioriteres. Derudover skal billeder og andre dynamiske elementer også optimeres korrekt og hurtigt.

Kort sagt, skal din hjemmeside være brugervenlig, uanset hvilken enhed man tilgår den fra.

  • robots.txt

Hvis du synes, det lyder russisk og uforståeligt, så fat mod. Det er en rigtig god idé at bruge robots.txt, da det fortæller crawlere, hvilke dele af din hjemmeside, de ikke skal crawle. Det er især praktisk, hvis du har scripts, filer eller billeder, som ikke skal indekseres.

Du skal ikke bruge robots.txt til at skjule indhold fra søgemaskinerne. Selv hvis du forsøger dette, vil malware-robotter ignorere dette, og din hjemmeside vil blive straffet.

Opnå succes med SEO

Vi har nu guidet dig igennem on-page SEO og teknisk SEO, og der har været en forståelse af, at SEO er for søgemaskinerne, og indhold er til brugerne.

Den adskillelse skal du dog glemme alt om. SEO og indhold overlapper nemlig, og du skal stile efter at udarbejde unikt og relevant indhold, som både taler til søgemaskinerne og brugerne på én og samme tid.

Der findes en lang række forskellige parametre i dette indlæg, som du kan lave på ny eller optimere på, således du forhåbentligt opnår en god placering i søgemaskinernes resultater (og drømmescenariet er jo side 1).

Spørgsmål?

Vi er et yderst erfarene inden for søgemaskineoptimering. Med samlet mere end 20 års erfaring, kan du være sikker på resultater.

Eller har du et emne vi skal blogge om? Vi gør det gerne.

5/5 (1 Review)