Google Shopping – De bedste tips til forbedring af dit feed

Google Shopping – De bedste tips til forbedring af dit feed

28. april 2020

Google Shopping – De bedste tips til forbedring af dit feed

Indhold:

  • Kom godt i gang – Få dit Google Shopping feed i perfekt form 
  • Sådan optimeres dit Google Shopping feed
  • Tips til forbedring af dit feed
  • Få mest muligt ud af dine billeder
  • Organisering af dit feed – udnyt dine styrker 
  • Feeds – æstetik er vigtigt

Kom godt i gang – Optimering af dit Google Shopping feed

Du har gjort det. Du har oprettet dit feed, og så er du klar, ikke?

Ikke helt. Selv om oprettelsen af et produktfeed er en god start på at få en shopping kampagne op at køre, har du brug for mere end feedet alene for at få den størst mulige effekt. Det er her feed-optimering kommer ind i billedet.

Kort sagt giver feed-optimering dig mulighed for at få mest muligt ud af dit feed. Det kan styres ved hjælp af en række værktøjer, herunder brug af negative søgeord, oprettelse af annoncegrupper eller endda annonceplanlægning. For bedre at forstå eller udforske de teknikker, så kan du tage et kig på vores bedste tips nedenfor.

Sådan optimeres dit Google Shopping feed

Optimering af dit Google Shopping feed sikrer, at du får mere ud af din annoncering. Men hvordan optimerer man den? 

For at optimere dit feed kan du:

  • Strukturere din kampagne – Strukturering af din kampagne hjælper Google Shopping annoncer med at nå deres fulde potentiale. Dette kan gøres på flere måder, såsom segmentering af prisgrupper ved hjælp af strategier for geografisk placering, eller endda ved at fokusere på reklamer i sektorer der i øjeblikket er populære (f.eks. solbriller om sommeren). Derudover kan du også segmentere din kampagne ved at tilføje produkttyper, kategori detaljer eller andre brugerdefinerede labels. Det vil hjælpe dig med at sikre, at din kampagne er positioneret perfekt på markedet. For eksempel kan du sælge et køleskab under hvidevarer.

Husk, at når du ændrer dit feeds egenskaber, så slår dine ændringer ikke automatisk igennem i dine produktgrupper. Du skal selv gennemgå dine produktgrupper i annoncegruppen for at opdatere ændringerne.

  • Udnyt dine bedste produkter, de er dit stærkeste kort på hånden – Hvis du har bedst sælgende produkter, skal du sørge for at få mest muligt ud af dem. Sørg for, at der er tilstrækkeligt budget til at de kan annonceres på det rigtige tidspunkt, og på det rigtige sted. Spild ikke dit budget på produkter, der er mindre værd, end hvad du har tænkt dig at tjene. Du kan sælge dine bedst sælgende produkter ved at give dem et bestseller-tag. Du kan derefter ekskludere produkter, som ikke er bestsellere

  • Inkluder og ekskluder produkter – Ved at inkludere og ekskludere produkter fra dine Google Shopping-annoncer, kan du indskrænke dit fokus. Det betyder, at du ikke behøver at annoncere for produkter, som i øjeblikket ikke er på lager. I stedet for bør du kun annoncere vinterudvalget i vintermånederne. Ved at ekskludere visse produkter, får du også mulighed for at fjerne produkter med lavere priser fra dit feed. Det er nyttigt, da deres CPA normalt er højere end din margin

  • Brug negative søgeord – Negative søgeord giver dig mulighed for at udelukke ord, så dine annoncer kun vises ved relevante søgninger. Hvis du er i tvivl om, hvilke søgninger der er relevante for dit produkt, skal du tjekke dine Google Ads statistikker. Hvis et søgeord har en masse visninger, men få klik, er det sandsynligvis ikke relateret til dit produkt. Alligevel vises dit produkt stadig for det søgeudtryk. Hvis du for eksempel vises i søgninger efter “gratis Nike trainers” og ikke får noget ud af det, skal du sandsynligvis tilføje “gratis” til din liste over negative søgeord

  • Brug annonceplanlægning – Annonceplanlægning er meget nyttigt, når du optimerer dit Google Shopping feed. Det giver dig mulighed for at tilpasse dine annoncekampagner til bestemte tidspunkter af dagen. Dette er meget nyttigt, hvis du har flere kampagner i forskellige regioner. Hvis du mener, at din annoncering peaker på et bestemt tidspunkt af dagen, kan du tildele mere budget til det tidspunkt. Du kan endda vælge ikke at vise dine annoncer overhovedet på bestemte tidspunkter eller dage. Annonceplanlægning kan indstilles på kampagneniveau under fanen annonceplanlægning

  • Spor alle ændringer – Brug prisovervågning for at sikre, at du holder trit med dine konkurrenter. Vær forsigtig, så du ikke bliver prissat ud af markedet. Hold styr på alle ændringer som du foretager både i din pris- og reklamestrategi. Nogle ændringer vil være sporbare i de data, du får tilbage (f.eks. en lavere CPC, højere visninger osv.).

 

Tips til, hvordan du forbedrer dit feed

Selv om det er en god start at oprette dit feed, er det vigtigt at få mest muligt ud af det. Ved at bruge de optimeringstips vi har nævnt ovenfor vil dit Google shopping feed begynde at blomstre. Men, for at få mest muligt ud af dit Google Shopping feed, handler det også om din egen evne til at bruge data eller forstå folks købsproces.

Her er vores bedste top tips til, hvordan du forbedrer dit feed:

  • Analyser dine data – Ved at analysere dine data kan du bedre forstå hvad der virker og ikke virker i visse annoncer. Data giver dig ROAS, CPC, visninger og meget mere. Og endnu bedre, du kan få disse data for et antal undersektioner i hver kampagne

  • Forstå dine kunder – Hvis du ved hvordan dine kunder opfører sig, kan det virkelig hjælpe dig med at få mest muligt ud af dine Google Shopping annoncer. Hvis du har feedback fra tidligere køb, skal du bruge det. Det er også vigtigt at prøve at placere dig i kundens sko. Dette vil hjælpe dig med enkle ændringer, såsom at genkende hvilke farver, der er mest søgte (de fleste søger efter rød ikke vinrød)

  • Forsøg og fejl – Ingen kampagner er perfekte med det samme. Du starter generelt set en Google Shopping kampagne med meget lidt data. Derfor er det nødvendigt at prøve sig lidt frem, før dataene guider dig. På trods af det, kan en god forståelse af dine kunder hjælpe med at give dig et godt udgangspunkt

  • Hold øje med dine konkurrenter – Du kan have de bedste Google Shopping annoncer, men hvis du ikke holder øje med konkurrenterne, bliver det svært. Brug værktøjer såsom dynamisk prissætning (med sammenlignelig prisovervågning) for at sikre, at dine produkter er korrekt prissat. På den måde har du lige så god mulighed for at få salget som en konkurrent

  • Vær proaktiv – hvis du får chancen, skal du tage den. Du skal ikke udsætte eller ignorere nye potentielle muligheder, fordi du mener, at det er en risiko ved at ændre dit nuværende system. Verden ændrer helt naturligt folks købsadfærd, så tilpasning er nødvendig uanset hvad. 
Få mest muligt ud af dine billeder

Når først du har oprettet det perfekte feed og optimeret det, så vil dine annoncer begynder at blive vist for dit ønskede publikum. Men du har også brug for et iøjnefaldende billede for at hjælpe med at lukke handlen. 

Det første billede for et produkt på Google Shopping skal altid være klart og tydeligt. Google har strenge retningslinjer for Google Shopping billeder, der sikrer, at alle produktbillederne er af høj standard. Det betyder dog ikke, at dit billede ikke vil skille sig ud, for der er stadigt en vis bevægelsesfrihed til at arbejde med vinklerne.

Når du vælger dit billede, skal du overveje både produktbilleder og livsstilsbilleder. Når det gælder tøj produkter har livsstilsbilleder en tendens til at have større succes. På andre områder er det dog ikke tilfældet. Derfor skal du vælge dine billeder omhyggeligt efter den type af produkt du sælger.


Det er også vigtigt, at dit produkt har mere end ét billede. Mange potentielle købere vil gerne se et produkt fra mere end en vinkel, før de køber. Og selvom de muligvis allerede kan gøre dette på din hjemmeside, er de nødvendigvis ikke klare over det og klikker ikke ind på siden. Desuden koster annoncen ikke noget før en kunde klikker på dit link, så hvorfor ikke have flere billeder! Prøv at få billeder fra forskellige perspektiver for at give potentielle købere en fuld forståelse af produktet – der kan for eksempel være billeder fra flere sider, ovenfra eller nedenfra.

Ud over at bruge en række billeder, skal du huske, at billederne ikke skal indeholde vandmærker eller tekst. Google vil sandsynligvis afvise disse billeder. Og selvom de ikke straks afvises, vil de forringe billedkvaliteten og afskrække potentielle kunder. Desuden skal produktbillederne matche den variant, der sælges. Hvis dine billeder ikke opfylder mindstekravene, har Google nu tilføjet en funktion, der automatisk forbedrer dine billeder.

Husk med online shopping, at folk faktisk ikke kan røre ved eller flytte rundt på produktet. Så, sammen med dine beskrivelser, er billederne ofte alt hvad potentielle købere har at gå efter. De er en af de afgørende faktorer i slutningen af købsprocessen.

 

Organisering af dit feed – udnyt dine styrker 

Når du vil have den størst mulige indflydelse på noget, er det vigtigt, at du fokuserer på områder, hvor du er stærk. Feed optimering er ikke anderledes. Hvis du har et produkt, der er populært og har en højere profit margin, skal du udnytte det så meget som du kan. Det er her at organisering af dit feed kommer på banen.

Ved at organisere dit feed bedst muligt, kan du sikre dig, at du annoncerer dine produkter optimalt. Du kan organisere dit feed ved at:

  • Segmentere produkterne efter prisklasse – Dette giver dig mulighed for at annoncere de mere rentable produkter, og ekskludere de produkter, hvor din indtjening er mindre end omkostningerne ved at annonceringen

  • Segmentere produkter efter placering – Dette giver dig mulighed for at annoncere for visse produkter inden for bestemte områder. Når alt kommer til alt, så ønsker du jo ikke at annoncere for skiudstyr på Bahamas

  • Ekskludere produkter, der er udsolgt – Hvorfor spilde dit værdifulde budget på at reklamere for noget, der i øjeblikket ikke kan sælges? Du kan udvide det yderligere ved også at ekskludere de varianter af produktet, der er udsolgt. Dette kan være nyttigt, hvis nogen foretager en mere generel søgning. Hvis du ikke udelukker varianter, er det muligt, at søgeren finder flere varianter som ikke er på lager, og en, der er på lager

  • Fokuserer på at annoncere dine bestsellers – Hvis du har tilføjet bestseller-tags til produkter i dit feed, bør du fokusere din annoncering på disse produkter. 
Feeds – Æstetik er vigtig

Et fuldt optimeret datafeed kan virke meget intetsigende. Det er derfor også vigtigt at tage hensyn til, hvordan det ser ud for en potentiel køber og endda for selve Google. Det inkluderer også det æstetiske udseende af det, der vises i annoncen. 

Her er et par ting, du skal overveje:

  • Store bogstaver – Dette er vigtigt for udseendet af din annonce. Kunder vil ofte betragte en annonce som mindre troværdig, hvis den er dårligt skrevet eller den står skrevet i stort. Google bryder sig heller ikke om det og kan endda markere annoncen som spam. På grund af dette, bør store bogstaver kun bruges, når det grammatisk set er passende, som f.eks. til mærkenavne eller forkortelser

  • Sprog konsekvens – Det er vigtigt, for en blanding af sprog kan forårsage forvirring og afskrække potentielle kunder. Medmindre det er et almindeligt brugt udtryk som alle kender, så hold dig til ét sprog

  • Begrænsninger af antallet af tegn (web og mobil) – Kend dine begrænsninger på antallet af tegn. Google Shoppings-grænsen er på 150 tegn. I de fleste tilfælde vises imidlertid kun 70 af tegnene, og det kan være så lidt som 30 på mobile enheder. Selvom det er en god ting at inkludere en omfattende og detaljeret beskrivelse, skal du huske at sikre dig, at de første 30 tegn er de vigtigste

  • Produkttitler i forhold til potentielle købere – Produkt titler er den mest integrerede del af din annonce. Den er det første som kunder ser efter, og derfor skal titlen være nøjagtig og attraktiv. Søgeordene og deres rækkefølge er afgørende, når det gælder om at tiltrække de rigtige mennesker til din annonce. De er dog også vigtige for den måde din annonce præsenteres på. Ved præsentation henviser vi til ovennævnte brug af store bogstaver, begrænsninger i antallet af tegn samt overskueligheden i annoncen. Annoncens overskuelighed hjælpes gennem strukturen af titlen, der kan ændres afhængig af den type produkt, der annonceres. I de fleste tilfælde skal brandet angives først. Der er dog nogle undtagelser. De inkluderer sæsonbestemte varer, bøger og nogle billigere varer, såsom slik (hvor smag kan være mere vigtigt). Produkttype, køn, egenskaber og farve bruges også ofte som en del af titler. Igen, rækkefølgen er vigtig, men det afhænger altid af hvert enkelt produkt

  • Produkttitler i forhold til Google – Produkt titler er lige så vigtige for Google som for en potentiel kunde. Enhver fejlmærkning kan føre til, at dit produkt annonceres over for de forkerte mennesker. En af de vigtigste ting, man skal være opmærksom på, når man opretter en produkt titel på Google, er store bogstaver. Hvis store bogstaver bruges forkert, kan Google muligvis se hele annoncen som spam. Det betyder du spilder værdifuld tid og dit annoncebudget.
Konklusion

Optimering af dit produkt datafeed til Google Shopping kan virke som en hård opgave. Men det er værd at bruge tid og kræfter på det.

Uden optimering kan du gå glip af adskillige muligheder og salg. Men hvis du bruger lidt tid på at finpudse dit feed, vil du blive belønnet. Belønninger kan være:

  • Lavere CPC
  • Bedre ROAS
  • Mere raffineret annoncering
  • Et smukt feed
  • Ingen unødvendige annonceudgifter.